Wednesday, June 9, 2021

بررسی اصل تناسب جرم و مجازات در حقوق کیفری ایران

 اصل تناسب جرم و مجازات در قانون ایران

اصل تناسب جرم و مجازات یکی از اصولی است که بر تعیین مجازات ها حاکمیت دارد و در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اصل تناسب جرم ومجازات به این معناست که‌ مجازات متناسب با جرم واقع شده ساخته و تحلیل شود. به دلیل این که اجرای عدالت از پایه های توجیه مجازات است، قانون ‌گذار یا قاضی، نمی ‌توانند نسبت به اصل تناسب جرم و مجازات بی ‌تفاوت باشند. البته باید دانست که تعیین کمییت برای مجازات یک جرم، امری دشوار و تا حدودی نسبی است اما این نسبی بودن نباید باعث شود که انسان از تلاش خود در این جهت دست بکشد. می توان با کمک گرفتن از معیارهای عقلی و پذیرفته شده، میان جرایم و مجازات از لحاظ شدت و ضعف دسته بندی ترتیب داد و از این راه بین آن‌ها ارتباط برقرار کرد. پس قانون گذار باید به هنگام تدوین قوانین کیفری، از این‌ روش استفاده کند.

طبق گفته وکیل امور کیفری یکی از اصلی ترین موضوعات در حوزه حقوق کیفری این است که مجازات ها چگونه تعیین و اعمال بشوند. چون بعد از آن که دریافتیم که علت مجازات چیست و فهمیدیم که مجازات برای آن فعل مجرمانه، امری‌ موجه است، حال باید مشخص کنیم که مجازات به چه صورت تعیین شود.

برای رزرو نوبت اینجا کلیک کنید.

اصل تناسب جرم و مجازات به چه معناست؟

وکیل متخصص در امور کیفری در تعریف اصل تناسب جرم و مجازات می گوید: میان جرم و مجازات ارتباطی وجود دارد كه بايد بر طبق ميزان و نوع صدمه، شخصيت مجرم، ميزان رشد اجتماعي اشخاص و ميزان تاثيري كه روی برقراري تعادل رواني از دست رفته افراد اجتماع دارد، مشخص بشود.


تناسب میان جرم و مجازات باید نشان دهنده دو فاکتور باشد که وکیل کیفری در اصفهان آن ها را نام برده است:

میزان و شدت مجازات یک جرم بايد مطابق با میزان تقبيح يا عدم تاييد رفتار مجرمانه باشد و آن را نشان دهد.
میزان و شدت مجازات لازم است که با میزان تقبيح يا عدم تاييد آن رفتار مجرمانه افزايش پیدا کند، یعنی به بیان ديگر هر قدر که جرم شديدتر بشود مجازات شديدتری هم در پی دارد، همچنین مي توان گفت كه ضروری است میان شدت و میزان جرم محقق شده و مجازاتی که برای آن مشخص شده، همبستگي وجود داشته باشد.


عناصر اصل تناسب جرم و مجازات چه ویژگی‌هایی دارند؟

آن طور که بهترین وکیل در زمینه امور کیفری می گوید؛ عناصر اصل تناسب میان جرم و مجازات باید در بر گیرنده موارد زیر باشد:

لازم است مجازات از آن منافعي كه مجرم بر اثر ارتكاب به جرم بدست می آورد، شدیدتر و بیشتر باشد.
به هر میرانی که صدمه و زيان ناشي از جرم محقق شده بيشتر باشد، ضرورت دارد که مجازات نیز بيشتر شود، زیرا زيانی که از مجازات حاصل می شود ارتباط مستقیمی با اندازه صدمه اي كه مجازات تصمیم دارد از آن جلوگيري كند، دارد.
در شرایط و حالتی كه دو نوع جرم وجود دارد و مجرم تصمیم دارد یکی از آن‌ها را برگزیند، باید مجازاتي كه براي آن دو جرم مشخص شده است به نحوی باشد كه مجرم آن جرم با مجازات خفيف تر را انتخاب كند.
به هر میزان که احتمال اجرا کردن مجازات كمتر باشد، باید بر شدت آن افزود تا این امکان وجود داشته باشد که مجرمان را از ارتكاب به آن جرم باز داشت.
هر قدر که فاصله میان ارتكاب جرم و اعمال مجازات، طولاني تر باشد مجازات آن جرم بايد شديدتر باشد.

منبع: https://tinyurl.com/a6apy5cz


No comments:

Post a Comment

نقش داوری در داوی خانواده

 تاریخچه حل و فصل اختلافات خانوادگی و دعای خانواده از طریق نهادهای قضاوت و سازش بر این اصل استوار است که از آنجایی که اصل روابط خانوادگی مب...