Friday, July 2, 2021

حقوق زنان در قانون اسلامی | وکیل حقوق زنان

💢پیشینه ی حقوق زنان💢

حقوق زنان ایرانی

حقوق زنان در همه جوامع از گذشته تا به امروز به نسبت فرهنگ ها و مناسبات اجتماعی در دوران های مختلف متفاوت بوده است. اگر نگاهی به حقوق زنان در پیشینه ی تاریخی بیندازیم متوجه خواهیم شد مرد سالاری در بیشتر جوامع حاکم بوده است و همیشه بهترین موقعیت های اجتماعی برای مردان بوده است و زنان در پایین ترین مرتبه در جامعه بوده اند و در حق آن ها ظلم شده است. اوج ظلم به زنان را می توانیم در ایران باستان ، عرب جاهلی و اروپای قرون وسطا مشاهده کرد که برخی مصادیق آن عبارت اند از: جواز تعدد نامحدود زوجات ، گرفتن حق انتخاب شوهر از دختران ، سلب حق مالکیت از زنان و محروم بودن از ارث، رواج خشونت در زنان و بدترین آن زنده به گور کردن دختران در دوره جاهلیت بدون حق اعتراض مادر است.

نقش کلی زن 

برابری زن و مرد چه بازتابی در تعیین نقش خانوادگی و اجتماعی دارد؟

زن و مرد آفریده شده اند تا با یکدیگر زندگی کنند و زندگی را تکمیل کنند. پس اسلام راه زندگی را برای زن در همه ی صحنه های مبارزه و دوشادوش مرد گشوده است تا یکدیگر را کامل کنند. باید بدانیم که همان گونه که مرد مسئول جامعه است زن نیز با همان قدرت ، مسئول خویشتن و جامعه ای است که در آن زندگی می کند .
وکیل حقوق زنان در اصفهان از وکلای برتر در اصفهان  برای حمایت از حقوق زنان و مبارزه با مرد سالاری و جلوگیری از تضییع حقوق زنان برخواسته و تمام تلاش خود را برای برابری حقوق زنان و مردان و تثبیت حقوق زن در بالاترین درجه ی اجتماع می نماید.

کارکردن زنان در بیرون از خانه

به عقیده ی بعضی افراد بیرون رفتن زن برای تحصیل یا کار ، از نظر اجتماع ، حرکتی ناپسند است زیرا این کار نشانه ی خروج زن از نقشی است که برای آن آماده شده است و فکر می کند نقش زن فقط در خانه داری است که این عقیده نوعی عقب ماندگی محسوب می شود ، افرادی که زنان را از کار بیرون منع می کنند توجه نکرده اند که اسلام ، هنگامی که به نقش ویژه ی زن در خانه اشاره کرده است نقش عمومی او را در جامعه حذف نمیکند و همچنین باید بدانیم که نقش زن به عنوان مادر و همسر ، نیازمند نوعی آگاهی است که با نشستن در گوشه ی خانه به دست نمی آید .

وکیل اصفهان همواره آماده پاسخگویی به شما عزیزان به صورت حضوری ، غیرحضوری و آنلاین می باشد. همین حالا درخواست مشاوره خود را ثبت نمایید.

ارتباط ازدواج و کار زنان

اگر مرد ببینید که کار زن خارج از خانه ، بر وظایف او در داخل خانه اثر منفی میگذارد ، آیا می تواند او را از کار باز دارد؟
باید بدانیم که زن برای کار در خانه هیچ گونه الزام شرعی ندارد و حتی وظیفه ی شیر دادن به بچه ی خود را هم ندارد و میتواند برای شیر دادن مزد بگیرد در نتیجه مرد نمی تواند آزادی همسرش را به بهانه ی کوتاهی او در انجام وظایف خانوادگی محدود کند .

ارتباط وظیفه ی مادری و کار

مادر بودن ، بخش بزرگی از توان زن را میگیرد، آیا زن می تواند میان نقش خود به عنوان مادر و نقش عمومی خود در جامعه هماهنگی پدید آورد؟
زن می تواند از اوقات فراغت خود برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی استفاده کند. هر زنی ، هر وضعی که داشته باشد ، اوقات فراغتی دارد که گاهی طولانی و گاهی کوتاه است و می توان در خارج از زندگی خانوادگی از آن بهره برداری کرد . بنابراین ، مسئولیت های مادری بهانه ای برای گوشه گیری زن از جامعه نیست و نمی تواند علت دور ساختن او از مسئولیت های عمومی باشد.

جنبه های مثبت کار کردن زن در خارج از خانه

کارکردن زن در بیرون از خانه ، بی گمان تأثیرات مثبتی بر شخصیت زن در محدوده ای ویژه دارد . زیرا می تواند او را به خود کفایی اقتصادی برساند که در برابر شرایط سختی که او را به کارهای ناخواسته ، یا حتی انحراف ، وادار می سازد ، از او حمایت کند . از سوی دیگر ، این خودکفایی می تواند به او استقلالی بدهد که او را از تسلیم شدن در برابر فشارهایی که ممکن است دیگران بخواهند بر او وارد کنند ، حفظ کند .

حمایت از حقوق زنان

آزادی زن در بیرون رفتن و فعالیت

آیا مرد می تواند همسر خویش را در خانه نگه دارد و نگذارد بیرون رود ؟
بیشتر علمای سنی و شیعه فتوا داده اند که مرد می تواند همسر خویش را در خانه نگه دارد ، یعنی همه ی نیازهای او را فراهم آورد و نگذارد از خانه بیرون رود که ما بیشتر فقها در این نظر مخالف هستیم و این موضوع را شرعی نمی دانیم زیرا حبس ابد با قاعده ی « امساک به معروف و معاشرت به معروف » که باید بر زندگی زناشویی حاکم باشد سازگار نیست و همچنین با قاعده ی رفع حرج از انسان ها (آسان گیری ) در دین، تناسب ندارد . بی شک ، این که به مرد حق دهیم که همسرش را به حبس ابد بیفکند و بیرون رفتنش را وابسته به اجازه ی او سازیم ، بزرگترین سخت گیری بر زن است ؛ خواه این حق عملی شود یا نشود .

حق جنسی زن

ازدواج برای حفظ عفت زن و مرد به طور یکسان پدید آمده است و تمایلات جنسی باید به صورت مشروع و در چهارچوب عقد ازدواج تامین شود لذا باید بدانیم که روابط جنسی برای مرد و زن حقی یکسان است و یکی از اهداف مهم ازدواج تلقی می گردد.

زن و حق طلاق

دادن حق طلاق به مرد به این باز میگردد که مرد از نظر اقتصادی و اداری، مسئول خانواده است . همان حال که مرد مکلف به تأمین همه ی نیاز های خانه می باشد و پرداخت هزینه های فرزندان و همسر نیز به صورت اجباری بر دوش او می باشد و البته هیچ تکلیفی جز حسن معاشرت و البته اشباع نیاز جنسی مرد برای حفظ او از انحراف ، بر دوش زن نمی باشد حتی تأمین هزینه ی زندگی زن نیز بر مرد واجب است بنابراین در اصل کلی بنابراین دارای حق طلاق است ولی قانون زن را نیز از امکان طلاق ، در صورتی است که زن درضمن عقد ، شرط کند که وکیل و نماینده ی مرد در طلاق دادن خود است .این شرط می تواند به صورت قید مشخص یا قید مطلق باشد که در اینصورت وکالتی غیر قابل عزل است به شرط تحقق تخلف زوج از شروط ضمن عقد دارای حق طلاق می داند کما اینکه در صورت تحقق و البته اثبات عسر و حرج برای زوجه حق طلاق ایجاد می شود.
... 
👇برای مطالعه ادامه مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://vakil-top.ir/%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/

No comments:

Post a Comment

نقش داوری در داوی خانواده

 تاریخچه حل و فصل اختلافات خانوادگی و دعای خانواده از طریق نهادهای قضاوت و سازش بر این اصل استوار است که از آنجایی که اصل روابط خانوادگی مب...