Saturday, August 7, 2021

سامانه ثنا ابلاغیه الکترونیکی

 سامانه ثنا

به گفته حامد امیری وکیل حقوقی اصفهان پیش از راه اندازی سامانه ثنا، ماموران دادگستری شخصاً برای تحویل اخطار می رفتند، این امر حریم خصوصی افراد را نقض می کند و دیگران می توانند در مورد موضوع دعوی و اعلامیه های مربوطه مطلع شوند. همچنین با این روش اطلاع رسانی ، احتمال از دست رفتن و تأخیر در انتقال اعلان وجود داشت ، اما امروز ابلاغ اسناد دادگاه به صورت الکترونیکی انجام می شود و افراد می توانند در اسرع وقت و با خیال راحت این اسناد را مشاهده کنند.

به همین دلیل، در سال 2016 ، طبق ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری، سیستمی به نام سیستم ثنا راه اندازی شد تا تعداد مراجعین به شعب دادگستری برای شکایت ، پیگیری و تعقیب پرونده های بعدی و اقدامات بعدی کاهش یابد. ارائه اظهارات ، محاسبه هزینه این روند در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفت. مردم نیز از این طرح استقبال کردند و با توجه به اینکه می توانند کار خود را بسیار راحت تر از طریق وب سایت و سیستم ثنا انجام دهند ، نیازی به ایستادن در صف های طولانی ، تحمل ترافیک و شلوغی خیابان ها و ... نبود.
علاوه بر این، با افزایش قابل توجه استفاده از خدمات الکترونیکی از طریق تلفن همراه و تبلت، نرم افزار موبایل ثنا معرفی و در اختیار عموم قرار گرفته است تا افراد بتوانند مستقیماً پس از نصب این برنامه بر روی تلفن های همراه اقدام کنند. بررسی الکترونیکی اسناد دادگاه ، بررسی ارتباطات رسمی قوه قضائیه و غیره.
بر اساس ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 ، قوه قضائیه موظف است از سیستم های الکترونیکی برای ابلاغ اسناد دادگاه طرفین و وکلا استفاده کند. به همین دلیل است که سیستم الکترونیکی ابلاغ اسناد دادگاه های ایران با نام اختصاری "ثنا" راه اندازی شده است.
در این سیستم، مدعی، متهم و وکلای آنها می توانند آخرین وضعیت آرای خود را به صورت الکترونیکی بررسی کنند ، که باعث کاهش مراجعه حضوری و در نتیجه بهبود خدمات به مردم می شود. در گذشته ، نظرات طرفین اختلاف شخصاً از طریق نمایندگان اعلام می شد، اما با معرفی این سیستم الکترونیکی ، این روش سنتی منسوخ می شود که از حریم خصوصی افراد محافظت می کند و هزینه خدمات را کاهش می دهد.
لازم به ذکر است که طرفین اختلاف قبل یا پس از طرح دعوی باید در سیستم ثبت نام کنند و در صورت عدم ثبت نام ، ممکن است در ادامه رسیدگی مشکلاتی ایجاد شود.

نحوه ثبت نام سیستم ثنا


مدتی است که قوه قضاییه سیستمی به نام سیستم ثنا ایجاد کرده است تا حریم خصوصی افراد را حذف کرده و کارها را آسان کند. رای دهید تا از نتیجه مطلع شوید.

اما ابتدا باید عضو این سایت شوید. برای عضویت ، باید وارد سایت www.adliran.ir شوید. و روی پیوند سیستم ثبت نام الکترونیکی کلیک کنید. سپس ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب کرده و مشخصات خود را وارد کنید ، شماره تصویر را وارد کرده و روی ادامه کلیک کنید. و در صفحه بعد ، قوانین استفاده از سیستم را بخوانید و مرحله بعدی را وارد کنید.

صفحه بعدی به اطلاعات کامل شما نیاز دارد و باید محل تولد و مذهب خود را انتخاب کرده و وارد صفحه بعدی شوید. در این مرحله اطلاعات تماس و ایمیل خود را وارد کرده و روی مرحله بعدی کلیک کنید.

اکنون باید اطلاعات مکان خود را وارد کرده و به مرحله بعدی بروید. در نهایت ، نام کار و تحصیلات خود را وارد کرده و ثبت اطلاعات اولیه را تکمیل کنید.

پس از تکمیل ثبت نام اولیه ، باید با کارت ملی خود به یکی از نزدیکترین دفاتر دادگاه در منطقه خود بروید تا ثبت نام و گواهینامه خود را تکمیل کنید. پس از بازدید ، یک پیام متنی حاوی رمز برای شما ارسال می شود که از طریق آن می توانید وارد سیستم ثنا شوید.

نحوه استفاده از برنامه تلفن همراه ثنا


افرادی که تلفن همراه اندرویدی دارند می توانند برای دانلود برنامه سیستم ثنا بر روی لینک http://eblagh.adliran.ir کلیک کنند. هنگامی که صفحه را باز می کنید ، بخشی از وب سایت دارای گزینه ای به نام "بارگیری نرم افزار اطلاع رسانی الکترونیکی برای Android" است که می توانید آخرین نسخه نرم افزار را از اینجا بارگیری کرده و آن را در دستگاه Android خود نصب کنید.

اکنون برنامه را وارد کنید ، مانند ثبت نام در وب سایت ، در اینجا باید نوع شخص را مشخص کرده و تعیین کنید که آیا می خواهید به عنوان یک شخص حقوقی یا واقعی ثبت نام کنید. افراد واقعی باید پس از انتخاب نوع شخص ، شماره ملی و رمز ورود خود را وارد کنند.

اگر برای اولین بار است که از این نرم افزار استفاده می کنید و هنوز ثبت نام نکرده اید ، گزینه "هنوز ثبت نام نکرده ام" را انتخاب کرده و به صفحه ثبت نام رفته و مراحل را دنبال کنید.

اگر شماره ملی و رمز عبور خود را وارد کنید ، یک رمز عبور موقت در قالب پیام متنی برای شما ارسال می شود که باید آن را وارد کنید. این رمز عبور 24 ساعت دیگر منقضی می شود. بازنشانی گذرواژه موقت "رمز عبور موقت را دوباره دریافت کنید. کار با این نرم افزار بسیار ساده است و به راحتی می توانید اطلاعیه های رسمی قوه قضاییه و احضار دادگاه را مشاهده کنید.
نحوه مشاهده اعلان ها در سیستم ثنا

یکی از مهمترین ویژگی های سایت ثنا امکان مشاهده و دریافت پیام های دادگاه است. پس از اتمام مراحل ثبت نام ثنا ، برای مشاهده اعلان ها در سیستم ثنا ، ابتدا باید روی پیوند زیر کلیک کرده و وارد شوید:

http://eblagh.adliran.ir/Login/Authenticate؟layoutName=NoticeLoginLayout#/firstSte

البته پیوندهای دیگری در وب سایت عدل ایران وجود دارد. اگر نمی توانید از لینک بالا وارد شوید ، می توانید از سایر پیوندهای ارائه شده در سایت استفاده کنید.

شماره ملی و رمز عبور شخصی خود را وارد کنید.

در این مرحله یک کد فعال سازی برای شما ارسال می شود که باید آن را از طریق پیامک دریافت شده مشاهده و وارد کنید. لطفاً توجه داشته باشید که این رمز عبور به عنوان 24 ساعت معتبر است ، همانطور که در قسمت استفاده از نرم افزار مشخص شده است.

در بخش اطلاع رسانی جدید ، می توانید لیستی از اعلامیه های دادگاه خود را مشاهده کنید.

اهداف و مزایای ارتباطات الکترونیکی

یکی از اهداف این طرح ارائه خدمات آسان تر و بهتر به مردم و کاهش تاخیر دادرسی است. احترام به حریم خصوصی مردم نیز از مزایای مهم این طرح است. در گذشته ، ابلاغ کننده برای ارائه مدارک با لباس شخصی به خانه افراد می رفت و اگر فرد در خانه نبود به همسایه اطلاع می داد که این امر مشکلاتی را ایجاد می کرد ، اما امروز ، بدون نیاز به ملاقات حضوری ، مردم می توانند با تلفن تماس بگیرند. اسناد تلفن همراه خود را تهیه کنید.

کاهش هزینه ها یکی دیگر از مزایای اجرای طرح اطلاع رسانی الکترونیکی است. در این راستا ، هم در هزینه های دستگاه قضایی و طرفین اختلاف صرفه جویی می شود و هم حاشیه ها و حذف های احتمالی در روند اطلاع رسانی کاهش می یابد.

منبع مقاله: سامانه ثنا ابلاغیه الکترونیکی

No comments:

Post a Comment

نقش داوری در داوی خانواده

 تاریخچه حل و فصل اختلافات خانوادگی و دعای خانواده از طریق نهادهای قضاوت و سازش بر این اصل استوار است که از آنجایی که اصل روابط خانوادگی مب...