Tuesday, June 15, 2021

مهریه چیست؟ انواع مهریه چیست؟

حق مهریه چیست؟

بنا به تعریف وکیل مهریه در اصفهان البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که در عقد نکاح دائم وجود مهریه از شرایط صحت عقد محسوب نمی گردد پس عقد دائمی که بدون نکاح صورت بپذیرد نیز صحیح می باشد. در عقد منقطع ولی قضیه کاملا متفاوت و مهریه جزء شرایط اصلی غقد موقت بوده که چناچه در چنین عقدی ای مهریه تعیین نگردد عقد موقت باطل است. مهر المثل زمانی است که نکاحی بدون تعیین مهر واقع گردد همچنین مهرالمتعه در صورت عدم تعیین حق مهریه با وجود شرایطی به وقوع می پیوندد. مهرالمثنی زمانی است که مهریه تعیین گشته است. مهریه حق و حقوق مالی زن است که این حق دارای ضمانت اجرایی نیز می باشد که در صورت مطالبه زوجه و امتناع از پرداخت زوج ، زوجه می تواند از طریق مراجعه به دادگاه قانونا حق خود را دریافت نماید.

خصوصیات حق مهریه

پس متوجه شدیم که مهر و صداق مالی است که زن مالک آن در اثر ازدواج خواهد گردید و همچنین برای مرد این الزام را به وجود آورده که در زمان مطالبه زن آن را پرداخت نماید. مواد قانونی ۱۰۷۸ تا ۱۰۸۰ و سایر مواد قانونی قانون مدنی شرایط مهریه را اینگونه عنوان داشته اند:

۱- مالیت داشته باشد.
۲- به وسیله زن قابل تملک باشد.
۳- جهالت طرفین را با معلوم بودن منتفی نماید.
۴- منفعت عقلای مشروع را دارا باشد.
۵- از سوی مرد قابل تسلیم باشد.

حق مهریه و انواع مهریه


 

طبق گفته وکیل مهریه اصفهان سه عنوان ذیل در قانون مدنی جمهوری اسلامی به عنوان حق مهریه شناخته شده است:

مهرالمسمی:

هرگاه در عقد ازدواج مهریه تعیین شده باشد مهرالمسمی خوانده می شود در واقعه مهرالمسمی عبارت است از مال معینی که با توافق زوجین به عنوان مهر تعیین می گردد که ممکن این مال مانند خانه ، ماشین ، زمین ، باغ و ماشین و … عین باشد گاهی هم ممکن است منفعت باشد مانند سکونت یا اجاره بها خانه ای با تعیین مدت معین و حتی ممکن است شامل حقی ماند انتفاع یا حق خیار شود. در خصوص تعیین حق المسمی هیچ حداقل و حداکثری تعیین نگشته است و زوجین با توافق یکدیگر اقدام به تعیین مقدار آن می نمایند که ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی نیز بدین موضوع یعنی همان تراضی طرفین در تعیین مقدار مهر اشاره داشته است.

مهرالمثل:

مهرالمثل عبارت است از حق مهریه ای که به موجب قرارداد تعیین نگشته است و جهت تعیین این حق شرایطی از جمله عرف و عادت ، توجه به وضع زن از لحاظ سن ، زیبایی ، تحصیلات ، موقعیت خانوادگی و اجتماعی و … و همچنین در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان لحاظ خواهد گردید. که قانون مدنی در ماده ۱۰۹۱ در این خصوص اینگونه اعلام داشته حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات وی برای تعیین مهرالمثل می بایست لحاظ گردد و همچنین نسبت به اقارب و اقران و اماثل و همچنین معمل محل و … وضعیت وی لحاظ گردد. قانون مدنی زن را در موارد ذیل مستحقق دریافت مهریه می داند که عبارت اند از :

۱- هرگاهی عقدی بدون تعیین مهر واقع گردد و بین زوجین نزدیکی واقع گردد قبل از اینکه بر سر مهر معین توافق نمایند.
۲- زمانی که عدم مهر در عقد شرط شود و قبل از توافق زوجین برای تعیین مهریه نزدیکی واقع شود.
۳- چنانچه مال تعیین شده مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد و توافق طرفین در خصوص مهرالمسمی به جهتی باطل باشد.
۴- هر زمانی که بین زوجین نزدیکی واقع شود و نکاح بنا بر دلیلی باطل بوده و زن به باطل بودن آن جاهل باشد. در این خصوص ماده ۱۰۹۹ قانون مدنی عنوان داشته : زن مستحقق مهرالمثل خواهد بود که نسبت به فساد نکاح پس از وقوع نزدیکی جاهل بوده باشد.

مهرالمتعه:

در صورتی که طلاق قبل از دخول صورت بپذیرد و مهریه در عقد نکاح نیز تعیین نگشته باشد مرد می بایست مالی را به زن داده و وی را بهره مند سازد تا از وی دلجویی نماید که به این مال متعه می گویند. پس در نتیجه متعه مهری است که قبل از وقوع نزدیکی در فرض طلاق بر عهده مرد بوده و به جدایی از طریق طلاق اختصاص دارد. در قانون مدنی در ماده ۱۰۹۳ در این خصوص عنوان داشته است که زنی مستحقق مهرالمتعه خواهد بود که مهریه وی تعیین نگشته باشد و شوهر وی قبل از وقوع نزدیکی او را طلاق بدهد.

مهریه در عقد منقطع یا همان موقت 

یکی از شرایط اساسی عقد منقطع ذکر حق مهریه می باشد و این موضوع تا جایی شایان اهمیت است که در صورتی که در عقد موقت مهریه ای ذکر نگردد این عقد باطل خواهد بود و این موضوع کاملا برخلاف نکاح دائم می باشد. قانون مدنی در ماده ۱۰۹۵ در این خصوص عنوان داشته است در نکاح منقطع بطلان صورت می پذیرد زمانی که حق مهریه در آن مشخص نگردد و همچنین ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی نیز عنوان داشته حق زن نسبت به تمام مهر در نکاح منقطع وقوع نزدیکی نیست. قانون مدنی در ماده ۱۰۹۶ نیز عنوان داشته است فوت زن در اثنای مدت در نکاح منقطع سقوط حق مهریه را به همراه نخواهد داشت همچنین اگر شوهر با وی نزدیکی نکند تا آخر مدت اما چناچه شوهردر عقد منقطع تمام مدت نکاح را ببخشد و این موضوع قبل از وقوع نزدیکی صورت بپذیرد زن متسحقق نصف مهریه خواهد بود. قانون مدنی در ماده ۱۰۹۷ در این خصوص عنوان داشته است که زن مستحقق نصف حق مهریه در عقد منقطع خواهد بود زمانی که مرد قبل از وقوع نزدیکی تمامی مئت نکاح را ببخشد.

فسخ نکاح و مهریه

به دو حالت زیر شرایط حق مهریه در صورت فسخ نکاح قابل تقسیم بندی خواهد بود :

فسخ نکاح قبل از وقوع نزدیکی

چناچه قبل از وقوع نزدیکی بنا بر هر دلیلی عقد نکاح فسخ گردد زن حق مهریه نداشته است و این امر در ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی مقرر گشته است که این امر مورد استثنا در خصوص یک امر آن هم عنن یعنی ناتوانی جنسی مرد قرار می گیرد در این صورت زن مستحقق نصف مهر با وجود فسخ نکاح خواهد بود. پس با توجه به این ماده مالکیت زن نسبت به مهر از بین خواهد رفت زمانی که نکاح قبل از نزدیکی فسخ گردد. پس چناچه زنی مهریه خود را از همسر خود دریافت نماید و نکاح بدون وقوع نزدیکی بین طرفین فسخ گردد زن می بایست مهریه را به همسر سابق خود بازگرداند و این امر فقط یک استثنا داشته آن هم عنن بوده یعنی موجب فسخ عنن باشد در این صورت زن حتی بدون وقوع نزدیکی نیز مستحقق دریافت نصف مهریه خواهد بود.

فسخ نکاح پس از وقوع نزدیکی

در صورت فسخ نکاح پس از وقوع نزدیکی با توجه به مفهوم مخالف ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی فسخ تاثیری در محق بودن زن نسبت به مهریه نداشته است و زن مستحقق تمام حق مهریه خواهد بود.

حق حبس در مهریه چیست؟

زن می تواند هر زمانی که خواست از همسر خود تمام مهریه را مطالبه نماید پس بنابرین پس از وقوع عقد نکاح زوجه به صورت شرعی و قانونی حق مطالبه مهریه را خواهد داشت و زوج می بایست نسبت به پرداخت این حق اقدام نماید و همین امر به زن این حق را داده است که قبل از تمکین یا تسلیم و رابطه زناشویی خودداری نماید در صورت عدم دریافت مهریه که قانون مدنی در ماده ۱۰۸۵ در این خصوص عنوان داشته است زن می تواند از ایفای وظایف خود در مقابل شوهر تا زمانی که مهر به وی تسلیم نشده است امتناع ورزد البته به شرطی که مهریه وی حال باشد و البته این امتناع حق نفقه را اسقاط نخواهد نمود.
پس وفق صراحت این ماده و گفته وکیل مهریه اصفهان زمانی که حق مهریه زن حال و بدون مدت باشد حق حبس به وجود خواهد آمد پس یعنی چناچه مهریه مدت دار ( موجل ) باشد زن حق حبس نخواهد داشت و در این صورت یعنی موجل بودن مهریه بسیاری از فقها معتقد بوده زن با موجل کردن حق مهریه از خود حق حبس را ساقط خواهد نمود. چناچه زنی به خواست خود قبل از دریافت مهریه از مرد تمکین نماید حق حبس وی برای تمکین از بین خواهد رفت و دیگر قادر نخواهد بود از تمکین در برابر شوهر خود به جهت تادیه مهریه امتناع نماید.

مطالبه مهریه با صدور اجرائیه ثبتی

مهریه از طریق اجرای ثبت نیز قابل وصول می باشد چناچه عقدنامه رسمی باشد. زوجه با مراجعه به دفتر خانه ای که ازدواج در آن به ثبت رسیده می تواند تقاضای وصول حق مهریه نماید که این امر از طریق دفترخانه به زوج ابلاغ خواهد شد و مال زوج به خواسته زوجه چناچه جز مستثنیات دین وی نباشد توسط اجرای ثبت توقیف خواهد شد و چناچه زوج کارمند دولت بوده و فاقد مال باشد به تقاضای زوجه یک سوم حقوق وی تا پرداخت کل مهریه به نفع زوجه توقیف و پرداخت می گردد. وفق قانون حمایت از خانوده مصوب سال ۱۳۹۱ در صلاحیت دادگاه خانواده است رسیدگی به دعوای مهریه. امروزه مهریه از طریق اجرای ثبت مطالبه خواهد شد و این خود رویه دادگاه ها می باشد.

۱۱۰ سکه قانون مهریه

قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ در ماده ۲۲ عنوان داشته است چناچه مهریه در زمان وقوع عقد معادل کمتر یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی باشد مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت ها مالی شامل آن خواهد شد اما اگر بیشتر از این میزان باشد در این صورت فقط با ملائت زوج مالک قابل پرداخت است.

وکیل مهریه در اصفهان

یکی از بهترین پشتوانه و تضمین حقوق مالی زوجه مهریه می باشد که توسط شرع ، قانون و عرف پذیرفته شده است و زوجه برای دستیابی به این حق مالی خود از حمایت حکومتی برخوردار است و به همین دلیل است که در خصوص مهریه قوانین متعدد موجود بوده و وکلای مهریه با استفاده از این قوانین به شما کمک کرده تا به حقوق قانونی خود دست یابید.  وکیل مهریه در اصفهان با داشتن سابقه درخشان در امور خانوادگی و مهریه شما را در رسیدن به نتایج مطلوب یاری خواهند رساند.


No comments:

Post a Comment

نقش داوری در داوی خانواده

 تاریخچه حل و فصل اختلافات خانوادگی و دعای خانواده از طریق نهادهای قضاوت و سازش بر این اصل استوار است که از آنجایی که اصل روابط خانوادگی مب...