Saturday, June 26, 2021

دادخواست الزام به تهیه منزل مستقل | دعوی تمکین

دعوای الزام به تهیه منزل مستقل

 دعوی تمکین

وقتی دو نفر به موجب عقد نکاح با یکدیگر ازدواج می نمایند از زمان وقوع عقد در مقابل یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می شود ، به موجب این حقوق و تکالیف ، مرد موظف است به زن نفقه دهد و همه ی نیاز های متعارف زن را از جمله مسکن، البسه، اثاث خانه و … را فراهم کند. در صورتی که مرد از ادای چنین وظایفی مانند تهیه مسکن ، امتناع نماید زن می تواند دادخواستی مبنی بر الزام خوانده به تهیه مسکن مستقل بنماید، در این راستا مرد موظف است منزلی در شأن و شخصیت زن به تشخیص دادگاه خریداری یا رهن و اجاره کند.

در مقابل زوجه وظیفه دارد که زوجه را تمکین عام و خاص نماید. در مواردی که زن شوهر خود را تمکین نمی کند و خانه مشترک را ترک می نماید به دنبال ترک منزل و عدم تمکین زوج طرح دعوی الزام به تمکین می نماید . در این راستا مرد باید مقدمات تمکین مانند تهیه مسکن و اثاث منزل را تهیه کند و طی رسیدگی به دعوی مرد باید یک منزلی معرفی کند ، بدین منظور که برای زن مسکن تهیه نموده است و از طرف دادگاه دستور بازدید از مسکن تهیه شده توسط زوج صادر می شود که به آن منزل مستقل و مجهز در دعوی تمکین گفته می شود .

در نتیجه مرد مکلف است برای همسر خود منزل مستقل و مجهز تهیه کند چه این دادخواست از طرف زن باشد و زن دادخواست تهیه مسکن مستقل بدهد چه شوهر دادخواست الزام به تمکین زوجه داده باشد. در هر صورتی مرد باید مسکنی متناسب با شأن زوجه و شرایط منزل برای تمکین را فراهم نماید .

آیا منزل پدری مستقل محسوب می شود؟

منزلی که از طرف مرد برای زن مورد نظر قرار گرفته می شود باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتوان آن را به عنوان مسکن مستقل از سوی مرد پذیرفت . این ویژگی ها شامل اتاق مستقل ، حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه مستقل باشد در نتیجه مرد حق ندارد همسر خود را در خانه ای که با پدر و مادر و خانواده اش مشترک است سکونت دهد. زیرا دادگاه با اعزام کارشناس جهت کارشناسی منزل برای تمکین ، محل مذکور را بررسی می کند و از حیث موارد مذکور و عدم تایید کارشناس در الزام به تمکین مسکن و اثاث و در صورت برخورد با چنین مواردی ، منزل پدری را به عنوان منزل مستقل نمی پذیرد .

آیا زندگی با اقوام شوهر در آپارتمان مشترک منزل مستقل محسوب می شود؟

در برخی موارد ممکن است زن و مرد در یکی از واحد های آپارتمانی زندگی کنند که در دیگر واحد ها اقوام یا خانواده مرد سکونت دارند در این موارد مسکن به ظاهر مستقل و مجزا محسوب می شود ، ولی در صورتی که دادگاه تشخیص دهد زندگی در آن آپارتمان موجب اختلاف میان زوجین است و باعث بروز مشکل و تشنج می باشد مرد را موظف به تهیه مسکن در خارج از محدوده آن آپارتمان خواهد کرد که البته این مسئله به دقت مورد بررسی خواهد گرفت . در صورت نیاز به هر گونه مشاوره ، حامد امیری آماده ارائه مشاوره به صورت آنلاین ، تلفنی و حضوری به شما عزیزان می باشد .
منزل مستقل و مجهز در دعوی تمکین
منزل مستقل و مجهز در دعوی تمکین
-ممکن است این سوال پیش آید که اگر مرد نتواند مسکنی مستقل و مجهز برای زن تهیه و به دادگاه معرفی نماید چه می شود ؟ همانطور که در مطالب بالا ذکر شد مسکن از مسائل ضروری برای زندگی مشترک می باشد . در صورتی که مرد نتواند مسکن مناسب برای همسر خود تهیه نماید . از موجبات عسر و حرج برای زن می باشد و از مستندات زوجه برای طرح دعوی طلاق است.

ضرر بدنی، مالی یا شرافتی زن در صورت زندگی در مسکن مشترک

زمانی که زنی مسکن مشترک خود را ترک می کند در بعضی موارد زن امنیت جانی ندارد و زندگی با شوهر باعث خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی می شود و به دنبال شکنجه و آزار و اعمال نامشروع منزل را ترک کرده و منزلی جداگانه اختیار می کند در این موارد قانون به موجب ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی زن حق داده است که در صورت وجود خوف ضرر بدنی یا شرافتی یا مالی در منزل دیگری به غیر از منزل شوهر زندگی کند. در این موارد زندگی کردن زن در منزلی جدا از مرد هیچ ملازمه ای با عدم تمکین او ندارد و مرد دیگر نمی تواند زن را ملزم به زندگی در خانه مشترک بنماید و حتی باید نفقه ی او را هم بده.
.
.
.
برای مطالعه ادامه این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید: 
https://hamedamiri.com/%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B9%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D9%85%DA%A9%DB%8C%D9%86/


No comments:

Post a Comment

نقش داوری در داوی خانواده

 تاریخچه حل و فصل اختلافات خانوادگی و دعای خانواده از طریق نهادهای قضاوت و سازش بر این اصل استوار است که از آنجایی که اصل روابط خانوادگی مب...