Wednesday, June 2, 2021

مجازات سرقت مسلحانه در قانون اسلامی چیست؟


 مجازات سرقت مسلحانه

پیش از شرح مجازات سرقت مسلحانه بهتر است با تعریف این نوع از سرقت و انواع آن آشنا شویم. سرقت مسلحانه در قانون کشورمان به دو صورت در ماده‌های ۶۵۱ و ۶۵۲ آمده است. مورد نخست آن که در ماده ۶۵۱ آمده است در صورتی که سرقت دارا بودن پنج شرط زیر باشد، سارق به پنج تا ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود:

  • سرقت در شب واقع شده باشد.
  • سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.
  • یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
  • از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده کرده باشد
  • برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده باشد یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد و در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.


مورد دوم از سرقت، سرقت مقرون به آزار است که در ماده ۶۵۲ قانون مجازات تعریف شده است. در این ماده ذکر شده هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود. درصورتی که جرمی نیز اتفاق افتاده باشد علاوه بر مجازات جرح، سارق به حداکثر مجازات تعیین شده در این ماده محکوم خواهد شد.

برای دریافت نوبت مشاوره کلیک کنید.


تعریف سرقت مسلحانه

سرقت‏ های مسلحانه و راهزنی پیش از آن که جرم علیه اموال محسوب شود، امنیت داخلی را مختل می‏کند. در واقع اطلاق سرقت به سرقت‏ های مسلحانه و راهزنی از باب مجاز و مسامحه است، زیرا در سرقت‏ های عادی، همان‏گونه که در فصل دوم (ذیل ماده ۱۹۷ ق.م.ا.) بررسی شد، موضوع آن مال بوده، رکن مادی آن ربایش است که باید به‏صورت مخفیانه صورت گیرد؛ در حالی که در جرایم مورد بحث علاوه بر آن که عمل مجرمانه در حضور انبوه جمعیت و صاحبان اموال و توأم با زور و غلبه صورت می‏گیرد، عنصر مخفیانه در آن لحاظ نمی‏شود، بلکه چه بسا اساساً ربایش مالی هم صورت نگیرد.



مجازات سرقت مسلحانه در راهزنی

مجازات سرقت مسلحانه، در شرایطی که سارق مسلح با اسلحه امنیت مردم یا جاده را برهم زند و رعب و وحشت ایجاد كند، یکی از موارد زیر است: (توجه داشته باشید که در این شرایط سارق مسلح، محارب محسوب شده و به یكی از كیفرهای ذیل محكوم می شود).

  1.  قتل،
  2. آویختن به دار،
  3.  قطع دست راست و پای چپ،
  4.  تبعید به دیاری دیگر.


شرایط و اركان راهزنی

  1.  محل وقوع جرم سرقت راهزنی و مسلحانه باید یكی از راه های خارج شهر یا روستا باشد، 
  2.  سلاح راهزن اعم از سلاح سرد مثل شمشیر و یا گرم مثل تفنگ باشد، 
  3.  كمین كردن و غافلگیر ساختن و تهاجم علنی به عابرین، 
  4.  مقید نبودن سارقین به تعداد معین، راهزن می تواند حتی یك نفر باشد، 
  5.  تقدیم حفظ امنیت راهها بر حفظ اموال در اقدام مامورین،
  6. غیرقابل گذشت بودن حد محاربه و افساد فی الارض.


فرق مجازات سرقت مسلحانه با سلاح گرم یا سرد چیست؟


در مجازات سرقت مسلحانه تفاوتی میان سلاح گرم یا سرد وجود ندارد و بر اساس قانون هردو سلاح مشمول یک مجازات خواهد بود.

برخورد مراجع قضایی با این گونه جرایم و سرقت‌های مسلحانه چیست؟

همان طور که از میزان مجازات‌های تعیین شده در قانون مشخص است قانونگذار در این گونه جرائم که از نوع خشن یاد می‌شود بسیار سختگیرانه عمل کرده و محاکم با این گونه جرایم قاطعانه برخورد می‌کنند.

فرق سرقت مسلحانه با سرقت‌های معمولی چیست؟


 


یکی از تفاوت‏ های عمده حقوق جزای اسلام و حقوق جزای عرفی مربوط به سرقت است. به این معنا که سرقت در حقوق اسلام از ماهیت چندگانه برخوردار است. ممکن است با شرایطی مستلزم حد باشد و در برخی شرایط از باب محاربه باشد و در صورت نبود شرایط یاد شده، سرقت تعزیری باشد. از این رو د
ر بررسی جرم سرقت، نخست باید دید آیا دارای شرایط حد یا اجرای آن است یا نه. فرق سرقت مسلحانه با سرقت‌های معمولی مسائلی است که در ماده‌های ۶۵۱ و ۶۵۲ بیان شده است.

وکیل پرونده های سرقت مسلحانه

در صورتی که به هر دلیل گرفتار مشکلات مرتبط با سرقت مسلحانه گشته‌اید می توانید با راهنمایی ها و مشاوره های ما عادلانه ترین پرونده را برای خود رقم بزنید. همانگونه که مستحضر هستید پیگیری این قسم از پرونده ها بدون داشتن اطلاعات کافی و همراهی یک وکیل مجرب و کاربلد امکان پذیر نیست. بنابراین توصیه ما آن است که در گردآوری دلایل موجه و جمع آوری مدرک در پرونده های مرتبط با سرقت مسلحانه، از حضور یک وکیل کارآزموده برخوردار گردید. حامد امیری وکیل سرقت در اصفهان یکی از دانش آموختگان رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت است که شما هموطنان گرامی می توانید از مشاوره حضوری، غیرحضوری و آنلاین وی بهره مند شوید.


No comments:

Post a Comment

نقش داوری در داوی خانواده

 تاریخچه حل و فصل اختلافات خانوادگی و دعای خانواده از طریق نهادهای قضاوت و سازش بر این اصل استوار است که از آنجایی که اصل روابط خانوادگی مب...