Monday, June 21, 2021

فسخ قرارداد چه شرایطی دارد؟

 فسخ قرارداد و شرایط حقوقی آن

طبق تاکید مشهورترین وکیل در اصفهان فسخ در مفهوم حقوقی به معنی به اتمام رساندن حقوقی قرارداد از طریق یکی از طرفین پیمان یا یک فرد سوم است. باطل کردن یا منحل کردن ارادی عهد و پیمان از نظر مرتبه حقوقی از دسته موضوعات اسباب سقوط تعهدات و قراردادها است. بحث باطل کردن قرارداد، ویژه عقدهای لازم است؛ به این خاطر که در عقدهای جایز هر یک از دو طرف این امکان را دارند هر وقت که بخواهند ، عقد باطل کنند. موضوعی که در عقدهای لازم وجود دارد، آن است که آیا در خواست کننده باطل کردن عقد، حق منحل کردن دارد یا اینکه الزامی است به عقد متعهد بماند؟

ماهیت فسخ قرارداد

با دقت به شرحی که از باطل کردن اوردیم، می‌توانیم بگوییم که باطل کردن، شروع یک جانبه منحل کردن عقد است و مثل ابراء نوعی ایقاع به حساب می اید. به این معنی که یک طرف به شکل جداگانه قادر است حق باطل کردن خود را انجام دهد ، بی ان که احتیاجی به راضی بودن طرف دیگر باشد که به این کار ایقاع می گویند.

 دریافت نوبت مشاوره حضوری و غیرحضوری

اساس فسخ قرارداد


 

امکان دارد اساس باطل کردن عقد فرق داشته باشد؛ به این معنی که باطل کردن عقد بر مبنای حقی است که یا از طریق سازش دو طرف به وجود امده است یا از طریق حکم مستقیم قانون ایجاد شده است و این حق برای یکی از دو طرف قرار داد یا هر دو یا فرد سوم است.

سازش طرفین قرارداد

طبق گفته وکیل اصفهان دو طرف قرارداد این امکان را دارند که درون عقد یا بیرون از آن برای یک کدام از طرفین قرار داد یا شخص ثالث، حق باطل کردن قرار دهند؛ مانند این ‌که فردی اتومبیلی را به دیگری می فروشد و در قرارداد آن شرط می گذارند که هر یک از دو طرف یا فرد سوم هر زمانی که بخواهد ، قادر باشد طی یک ماه آن قرارداد را باطل کنند. این حق در اصطلاح خیار شرط می نامند. همان طور که در مواد ۳۹۹ و ۴۰۰ قانون مدنی به آن اشاره شده است.بر مبنای ماده ۳۹۹ قانون مدنی، «در عقد بیع امکان دارد شرط شود که در زمان معلوم برای بایع یا مشتری یا هر دو یا فرد خارجی اختیار باطل کردن معامله باشد.» مشهورترین وکیل اصفهان اظهار دارد که در ماده ۴۰۰ این قانون این گونه اورده شده است که : «در صورتی که شروع زمان خیار اورده نشده باشد، شروع آن از موعد قراردارد به حساب می اید؛ در غیر این صورت براساس قرارداد متعاملین است.»

حکم مستقیم قانون

مشهورترین وکیل در اصفهان می گوید: قانون در مواقعی جهت پیشگیری از اسیبی که به شکل ناخواسته از عقد، گریبان گیر یکی از طرفین معامله می شود، به شکل مستقیم به او حق می‌دهد که قادر باشد با باطل کردن قرارداد، از اسیب ذکر شده پیشگیری کند. مانند اینکه فردی مسکنی را اجاره کند و بعد از سپری شدن زمان می فهمد که ماندن در آن شدنی نیست که در این زمان فرد به استناد مواد ۴۷۸ و ۴۷۹ قانون مدنی حق دارد قرارداد اجاره را باطل کند. ماده ۴۷۸ در این حیطه اظهار دارد که : «هر وقت مشخص شود عین مستأجره در حال اجاره معیوب بوده، مستأجر قادر است اجاره را باطل کند یا به همان صورتی که بوده است، اجاره را با همه اجرت بپذیرد اما در صورتی که صاحب خانه ایراد را برطرف کند، به طوری که به مستأجر اسیبی نرسد، مستأجر حق باطل کردن ندارد.» همین طور بر مبنای ماده ۴۷۹ قانون مدنی، «عیبی که سبب باطل شدن اجاره می‌شود، ایرادی است که سبب نقصان منفعت یا صعوبت (سختی) در انتفاع باشد.»

شرایط فسخ قرارداد

– قصد؛ الزامی است باطل کننده منحل کردن قرارداد را بخواهد.

– رضا؛ الزامی است باطل کننده راضی به باطل کردن معامله باشد و در صورتی که از سر بی میلی این کار را کرد ، این انحلال اثر حقوقی ندارد.

– اهلیت؛ فردی که قصد دارد کار حقوقی را باطل کند، الزامی است اهلیت این امر را داشته باشد و از لحاظ عقل و سن هم مشکلی نداشته باشد.

وکیل برتر، با سال ها تجربه در حیطه امور حقوقی ، می تواند بهترین مشاور برای شما در پرونده های حقوقیتان باشد . ایشان با دانش حقوقی خود شما را بهترین نحو برای کسب موفقیت هدایت می کند.

باطل کردن معامله


حق باطل کردن و از بین بردن معامله را «خیار» می نامند و خریدار و فروشنده در موارد زیر قادرند معامله را فسخ کنند:

– دو طرف معامله از جلسه معامله بیرون نرفته باشند که این خیار را «خیار مجلس» می‌گویند.

– یکی از دو طرف گول خورده باشد یا زیان دیده باشد. (خیار غَبن)

– دو طرف در معامله شرط کرده باشند که تا زمان معلومی هر دو یا یکی از ان ها قادرند معامله را فسخ کنند. (خیار شرط)

– فروشنده یا خریدار مورد معامله را برتر از اصل ان ، نشان دهد و به گونه ای رفتار کند که هزینه پرداختی درقبال مال در دید طرف دیگر بیشتر شود. (خیار تدلیس)

– فروشنده یا خریدار اقرار کند که عملی را اعمال کند، یا اقرار کند مالی را که می فروشد به شکل ویژه ای باشد اما آن شرط را اعمال نکند که در این زمان طرف دیگر قادر است معامله را فسخ کند. ( خیار تخلّف شرط)

– در مورد معامله یا عوض آن ایرادی وجود باشد. (خیار عیب)

– برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید:
https://vakil-esfahan.ir/%d9%85%d8%b4%d9%87%d9%88%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%88%da%a9%db%8c%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86/

No comments:

Post a Comment

نقش داوری در داوی خانواده

 تاریخچه حل و فصل اختلافات خانوادگی و دعای خانواده از طریق نهادهای قضاوت و سازش بر این اصل استوار است که از آنجایی که اصل روابط خانوادگی مب...